Neil Young & Promise of the Real – 2016/06/23 – Paris Bercy

Trois ans après son dernier passage à Bercy avec les Crazy Horses, revoici Neil Youg avec les Promise of the Real, un groupe de gamins (deux guitaristes [tous deux fils de Willie Nelson], un bassiste, un percussionniste et un batteur) qui pourraient être les petits-enfants du Maître et qui entourent celui-ci dans la deuxième partie du show avec tendresse et efficacité.

Neil est vêtu d’un ample T-shirt siglé « EARTH » (le titre de son dernier disque live, son combat de toujours finalement) sous son inévitable chemise de bucheron canadien et de son inénarrable chapeau feutre noir sur cheveux filasses, rouflaquettes blanches et opulentes. Il apparaît seul en scène, avec guitare et harmonica, pour un set acoustique qui donne la chair de poule à un public qui a connu le rock des années 70. Et c’est un doux retour sur Harvest avec After the Goldrush et Heart of Gold, la voix nasillarde fredonne ces refrains d’une génération dans l’émotion générale : I want to live/ I want to give/ I’ve been a miner for a heart of gold… Quelques chansons sont jouées aux claviers, dont un vieil harmonium sur lequel trône une botte de femme de mauvaise vie. De même que traîne sur la scène tout un fatras de totems indiens et d’amplis entassés les uns sur les autres.

Et lorsque les Promise of the Real débarquent après le passage d’une simili-équipe de désinfection grimée en techniciens malfaisant de Monsanto qui enfument la scène comme s’ils déversaient des pesticides dans nos champs (son dernier disque studio s’appelle The Monsanto Years), le groupe continue sur la lancée de Harvest avec notamment le célébrissime et mélancolique Old Man. Et Neil de raconter comment il a apprécié la vision des campagnes françaises lors des voyages dans le bus de tournée. Après quelques mots en français il précise qu’il eut une girlfriend québécoise tout en levant les bras au ciel l’air de dire : « désolé » ou plutôt : « Mon Dieu, que le temps passe ! ».

Et puis l’électricité se met à parler et l’on retrouve le Neil Young teigneux et pugnace, guitariste de génie, qui allonge à l’infini ses morceaux, accroché à sa guitare. Le son est puissant, les riffs lourds, les trois guitaristes unis s’échangent le front de la scène pour des solos de vieux grognards de la 6 cordes, laissant tout de même avec respect le Maître sous les spots qui lui réussissent si bien. Mais au cœur de l’ouragan électrique on retrouve son souffle alors que Neil se rapproche de son micro pour assumer de sa voix chevrotante ses paroles de révolté.

Et lorsque le groupe se laisse aller à un rock furieux qui envahit Bercy de sons stridents, Neil Young déploie tous ses talents de guitariste grunge sur une Gibson élimée aux sons étranges, bien loin des ballades romantiques qui débutèrent la soirée et animent encore nos plus vieux souvenirs de l’artiste canadien. Trois heures plus tard, c’est sur le refrain repris à l’infini dans un délire de guitares « Keep on Rockin’ in the free World » que se termine un show éblouissant :

…Got a man of the people,/
says keep hope alive/
Got fuel to burn,/
got roads to drive./  /
Keep on rockin’ in the free world,/
Keep on rockin’ in the free world/
Keep on rockin’ in the free world,/
Keep on rockin’ in the free world…

Setlist

Solo intro to the set
After the Gold Rush (After the Goldrush – 1970)/ Heart of Gold (Harvest – 1972)/ The Needle and the Damage Done (Harvest – 1972)/ Comes a Time (Comes a Time – 1978)/ Mother Earth (Natural Anthem) (Ragged Glory – 1990)
with Promise of the Real
Out on the Weekend (Harvest – 1972)/ Old Man (Harvest – 1972)/ Human Highway (Comes a Time – 1978)/ La vie en rose (Édith Piaf cover) (Piano and vocals Lukas Nelson)/ Someday (Freedom – 1989)/ Alabama (Harvest – 1972)/ Words (Between the Lines of Age) (Harvest – 1972)/ Winterlong (Decade – 1977)/ If I Could Have Her Tonight (Neil Young – 1969)/ Love to Burn (Ragged Glory – 1990)/ Mansion on the Hill (Ragged Glory – 1990)/ Western Hero (Sleeps with Angels – 1994)/ Vampire Blues (On the Beach – 1974)/ After the Garden (Living with War – 2006)/ Country Home (Ragged Glory – 1990)/ Everybody Knows This Is Nowhere (Everybody Knows This Is Nowhere – 1969)/ I’ve Been Waiting for You (Neil Young – 1969)/ Rockin’ in the Free World (Freedom – 1989)
Encore:
Like an Inca (Trans – 1982)
Warmup : Charles Pasi

La kronic de Julia :

On a sweltering evening, Bercy’s Arena filled up with thousands of people – mostly in their fifties and sixties – ready to welcome one of the last living legends of the 20th century rock music history. Fresh beer does its best to cool throats in the moist air, and so, at 8.20pm it begins. Neil Young appears on stage, alone, as if he has just returned from work in a field. Dressed in faded black, a shapeless t-shirt with the word EARTH that covers his round belly, whilst an old dusty hat hides his face. Sat at the piano in the left corner of the stage, Neil Young strikes up the first notes of After the Goldrush, the iconic song of the Harvest album (1972). Then he switches for an old acoustic guitar and for 20 minutes strings together some of his most famous folk songs. Alone on stage and with no words for his audience, the 70year old Canadian musician and environmental activist doesn’t seem to care about us at all, which doesn’t foretell anything good…

This is without taking into account his band, Promise of the Real, composed of two guitar players – Lukas and Micah Nelson, sons of country legend Willie Nelson –, a bassist, a drummer and a percussionist. With an average age around 25 – they could all be his grandsons – they bring a sudden freshness to the stage. Surrounded by this bunch of young guys in slim jeans and long hair, Neil Young seems boosted by a new energy and grabs a frayed Gibson Les Paul. Three hours of electric rock concert ensues, during which we all fear that he might suddenly fall onto the stage, laid low by a heart attack.

However, nothing like this happens. On the contrary, Neil Young has never looked so young (forgive the unintentional pun). Despite several technical issues – out of tune guitars, broken pedals and so on – the show responds to all our hopes. At some point, one of the Nelson brothers sits at the piano and gives a heart-breaking rendition of La vie en rose. Bercy is in tears and is taken back to that evening of Friday 13 November 2015.

The gig reached its peak when the band played a 20-minutes long rendition of Rockin’ In the Free World, Young’s political and environmental manifesto from 1989:

I see a woman in the night With a baby in her hand Under an old street light Near a garbage can/ Now she puts the kid away,/ and she’s gone to get a hit /  She hates her life,/ and what she’s done to it/ There’s one more kid/ that will never go to school/ Never get to fall in love,/ never get to be cool./ Keep on rockin’ in the free world,/ Keep on rockin’ in the free world/ Keep on rockin’ in the free world,/ Keep on rockin’ in the free world./  We got a thousand points of light/ For the homeless man/ We got a kinder, gentler,/ Machine gun hand/ We got department stores/ and toilet paper/ Got Styrofoam boxes/ for the ozone layer/ Got a man of the people,/ says keep hope alive/ Got fuel to burn,/ got roads to drive…

The stage is electrified; Corey McCormick, the bass player is jumping on the spot, reminding me of a young Flea in the best years of the Red Hot Chili Peppers. It all comes to an end after a 15-minutes long encore. The band, like the audience, is exhausted, but they still find enough energy to form a circle and bounce like a group of kids. Neil Young is one of them and proves one more that he is not ready yet to join this Earth that he loves and defends so ardently.

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